Αγανακτισμένοι είναι οι αγρότες, κτηνοτρόφοι και οι επιχειρηματίες της πρώην λίμνης Κωπαΐδας από τα έργα αγροτικής οδοποιίας που έγιναν με λεφτά του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ.
Οι ανάγκες της περιοχής σε ασφαλτοστρωμένους αγροτικούς δρόμους έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια λόγω του μεγάλου όγκου των τρακτέρ, των φορτηγών ακόμα και των τουριστικών πούλμαν που επισκέπτονται την περιοχή.
Κι αυτό γιατί εκτός από μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες (μέχρι και ιπποφορβείο), η Κωπαΐδα έχει πολύ μεγάλες αγροτικές εκμεταλλεύσεις, εργοστάσια και ιδιωτικό αεροδρόμιο, το οποίο επικέπτονται τουρίστες για να κάνουν πτώση με αλεξίπτωτο.
Το Agro24 επισκέφθηκε το αεροδρόμιο και τη γύρω περιοχή, από το Κάστρο μέχρι το Ακραίφνιο του δήμου Ορχομενού και διαπίστωσε από κοντά και από αέρος τις κακοτεχνίες στο έργο αγροτικής οδοποιίας της περιοχής, το οποίο σταμάτησε τον Μάιο του 2022. Μέχρι στιγμής, όπως είδαμε με τα μάτια μας, οι δρόμοι έχουν στρωθεί σε κάποια μέτρα με χαλίκι, χωρίς να «πατηθούν» από οδοστρωτήρα, ενώ οι μικρότεροι χωματόδρομοι έχουν μείνει όπως πριν.
Από εκκλήσεις που έχουν κάνει οι επιχειρηματίες της περιοχής – στους επιχειρηματίες συμπεριλαμβάνουμε και τους αγρότες, λόγω του μεγέθους των εκμεταλλεύσεών τους – προς την αρμόδια αντιπεριφερειάρχη Βοιωτίας, Φανή Παπαθωμά, η προφορική απάντηση που έχουν πάρει είναι ότι η ίδια δεν πρόκειται να δεχτεί να παραλάβει και να υπογράψει το έργο. Όμως, στην πραγματικότητα ο εργολάβος έχει αποσύρει τα μηχανήματα από τον Μάιο του 2022 και θεωρεί ότι έχει ολοκληρώσει τη δουλειά του. Το ερώτημα παραμένει: Έχει ολοκληρωθεί το έργο ή όχι; Έχει πληρωθεί ο εργολάβος ή όχι;
Βρισκόμαστε στο πεδίο προσγειώσεων της Κωπαΐδας. Για να φτάσει κάποιος εδώ πρέπει να διασχίσει 3 χλμ. χωματόδρομο. Όταν πήγαμε ήταν σε καλή κατάσταση, γιατί είχε στρωθεί με χαλίκι και είχαν περάσει μήνες για να ρίξει κάποια δυνατή βροχή. Επίσης, το χώμα είχε πατηθεί από τα διάφορα οχήματα που διασχίζουν τον δρόμο (αγροτικά, ΙΧ, τρακτέρ, φορτηγά). Φαινόταν όμως ότι στις άκρες του δρόμου δεν υπήρχε η ανάλογη στήριξη ή το ανάλογο πάχος οπότε είτε από κάποια δυνατή νεροποντή είτε από κάποιο βαρύ όχημα, κάποια στιγμή ο δρόμος θα «ανοίξει».
Και θα ξαναγεμίσει πάλι με λακούβες όπως ήταν πριν τον Μάιο. Μία κατάσταση που η περιφέρεια υπόσχεται 20 χρόνια ότι θα λύσει, ενώ το πρόγραμμα αγροτικής οδοποιίας του ΠΑΑ 2014-2020 υποτίθεται ότι «τρέχει» εδώ και έξι χρόνια, αλλά μόλις το 2021 έγινε η προκήρυξη και τα έργα ξεκίνησαν, σε όλη την Ελλάδα, μετά από διαγωνισμούς, το 2022.
Να σημειώσουμε εδώ ότι σύμφωνα με τα στοιχεία και τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το Agro24 από τους καταγγέλλοντες, πιθανότατα το έργο «Αγροτική Οδοποιία Κωπαΐδας», με διακήρυξη του 2019, έγινε μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με προϋπολογισμό 1.100.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση με ημερομηνία 19 Ιουνίου 2019, οι προδιαγραφές του έργου έχουν ως εξής:
ΧΩΜΑΤΟΥΡΓΙΚΑ:
– Καθαρισμός φυτών και φυτικών στα ρείθρα των προς συντήρηση δρόμων.
– Μεταφορά του υλικού επιχώματος (την προμήθεια του υλικού θα μας την παραχωρήσει η ΛΑΡΚΟ ΑΕ από το εργοτάξιο Αγίου Ιωάννου στο Νέο Κόκκινο Βοιωτίας), για τη διάστρωση των αγροτικών δρόμων του κωπαϊδικού πεδίου.
– Φορτοεκφορτώσεις και σταλία των αυτοκινήτων.
– Πλήρης κατασκευή επιχώματος (μεταφορά, διάστρωση, συμπύκνωση) ελαχί-στου πάχους συμπυκνωμένου 0,20 μ.
ΟΔΟΣΤΡΩΣΙΑ:
– Κατασκευή Υπόβασης μεταβλητού πάχους της ΠΤΠ 0-150 ελαχίστου πάχους συμπυκνωμένου 0,15 μ. για τη διάστρωση των αγροτικών δρόμων του κωπαϊδικού πεδίου, σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας μας.
Άνθρωπος με γνώσεις μηχανικού, του οποίου τα στοιχεία έχει το Agro24, μας είπε ότι η κατάσταση του δρόμου από τη στιγμή που έφυγαν τα μηχανήματα, δεν είναι σύμφωνη με τις παραπάνω προδιαγραφές. Εάν μάλιστα χρηματοδοτήθηκε και από το ΠΑΑ, κάτι που δεν έχουμε καταφέρει να διασταυρώσουμε ακόμα, θα έπρεπε να είναι και ασφαλτοστρωμένος ή τσιμεντοστρωμένος, διότι θεωρείται ως προϋπόθεση για να ενταχθεί ένα έργο αγροτικής οδοποιίας στο Πρόγραμμα.
Τα ερωτήματα των επιχειρηματιών παραμένουν και τα απευθύνουν κυρίως προς την αρμόδια αντιπεριφερειάρχη, την κ. Παπαθωμά:
- Το έργο έχει ολοκληρωθεί;
- Το πλήρωσε η Περιφέρεια;
- Τι θα γίνει με την πρώτη νεροποντή;
- Στρώθηκε με οδοστρωτήρα το χαλίκι ή απλά πατήθηκε από το βάρος των οχημάτων;
- Τι θα γίνει το καλοκαίρι που θα πρέπει να προσεγγίζουν μεγάλα λεωφορεία το πεδίο προσγειώσεων;
- Υπάρχει περίπτωση να ασφαλτοστρωθεί ο δρόμος αξιοποιώντας τα κονδύλια του ΠΑΑ στο μέλλον;
Πηγή: agro24.gr